Sunday, January 30, 2011

berdengkur...

aku rasa ni bukan takat masalah aku je..tapi masalah ramai org2 seangkatan dengan aku..
so, I have been make a reasearch pasal hal ni...
ada beberapa info yang aku boleh bagi kt korang...kredit to www.pakarhowto.com

Punca Dengkur...

- halangan di dalam nasal berpunca daripada postur tidur yang tidak betul, pengumpulan lemak di sekitar muka dan leher dan boleh juga disebabkan allergik.

Cara Menghentikan Dengkuran..kredit to http://suhaime59.wordpress.com


1. Amalkan Senaman pernafasan
Pernafasan akan menjadi lebih mudah jika anda mempastikan otot-otot leher, kerongkong dan rahang sentiasa dalam keadaan baik. Amalkan menarik nafas panjang bagi melapangkan laluan pernafasan anda dan ini mengurangkan risiko ia tersumbat semasa anda sedang tidur.
2. Berurut
Rehat yang secukupnya boleh mengendurkan otot-otot tubuh yang tegang dan membuatkan kita dapat tidur dengan lebih nyenyak. Tetapi urutan dapat membantu mengurangkan ketegangan dan tekanan pada otot-otot utama yang mungkin menjadi penyebab kepada kesukaran untuk tidur nyenyak.
3. Mengurangkan bahan-bahan alahan yang terdapat dalam bilik tidur
Alahan boleh menjadi penyebab kepada dengkuran dan menimbulkan kesukaran untuk bernafas. Pastikan cadar dan selimut anda bersih daripada habuk dan hama. Sentiasa pasang alat penapis udara sepanjang siang dan malam bagi mendapatkan udara yang bersih dan segar.
4. Tidur menggunakan bantal peluk
Postur tidur yang selesa dan betul akan membuatkan tulang belakang kita berada pada kedudukan yang betul. Cara ini juga akan mengurangkan halangan pada saluran ke paru-paru dan nasal. Tidur mengiring dengan meletakkan bantal peluk membantu kita mengekalkan posisi tidur yang sihat.
5. Pastikan jika anda alah pada sesuatu jenis makanan
Ramai yang tidak menyedari jika mereka alah pada sesuatu jenis makanan kerana ini juga boleh menjadi punca kepada halangan pada kerongkong dan saluran nasal. Jika pastikan kita ada alah pada sesuatu jenis makanan dan cuba kurangkan pengambilan makanan jenis tersebut perlahan-lahan.
6. Kurangkan berat badan
Bagi mereka yang gemuk, sebaiknya turunkan berat badan kerana lemak yang terkumpul di sekitar kerongkong dapat dihindari. Cara ini bukan sahaja dapat membantu mengatasi masalah dengkuran tetapi kita akan dapat tidur nyenyak serta personaliti kita akan turut nampak lebih menarik dan memikat.


cara aku, aku tampal hidung dengan benda ni...

berkesan ke tak..aku belum tanya rumate aku lagi..kui2...

2 comments:

Anonymous said...

Terima kasih kerana link artikel 'Berdengkur' dari blog saya.

Nurul Dyanna said...

sama2....