Sunday, October 13, 2013

Sem 7...

ayat klise yang selalu aku pakai bile nak mulakan blog ni ialah..'dah berhabuk bersawang blog ni aku tak sentuh'..choii sangat kan..(aku tak tau kenapa lately ni perkataan 'choii' dah jadi macam trademark bagi aku dan geng sekepala aku)...tiru dari sape pun tak tau la..automatik mulut ni nak sebut..hehe...

btw, seperti dalam tajuk..aku sudahpun melangkah ke sem 7...sume ada 8 sem..so means that lagi lagi 1 sem la pun aku akan tamatkan sem ni...yippppeeeee... so lepas ni takde la nak pikir pasal test ke..assignment ke...group project ke hape kan..hanya pikir kerja dan pegang duit..is it?...tapi tu la..mostly ramai cakap alam universiti ni lagi best dari alam pekerjaan...entah la..kena rasa dulu kot..masa praktikal tu memang la heaven sikit..nama pun budak praktikal..kerja pun ada takde je..boleh lak kat ofis duk layan movie....ish2..

dah 5 minggu aku dalam sem 7..sepanjang 5 minggu tu la macam2 benda kena fikir..bile dah tahun akhir ni so bermula la projek tahun akhir..ni individual projek..so yg menonggeng menonggang sume sendiri2 la...yang lain hanya mampu tengok..haha...

minggu pertama sem memang heaven...ramai budak kelas takde..ada yang pergi korea..ada yang pergi competition..ada kena extend praktikal...ada yang tak reti2 nak balik utm...so nasib la yang duduk dekat macam aku ni..jenguk ada ke tidak kelas..

ni masa hari pertama sem dibuka...masa dicatatkan adalah pukul 10 pagi...diorang ni datang pun sebab sorang duduk kat taman universiti dan lagi sorang duduk kat pasir gudang..campur aku duduk kat skudai..total 3 orang...yg bestnya lecturer ada tu...siap ngajar lagi...rajin bebenor...

minggu kedua adalah minggu presentation sempena praktikal...dah nasib aku antara orang yang terawal kena present...betapa seriau dan nevesnya hanya tuhan yang tahu cemane...tapi untung jugak kena awal2 ni sebab tak yah tunggu lama2...pastu dah boleh buat hal sendiri bile dah present..

suasana ketika dalam bilik kuliah..bile masing2 tengah tengok orang present kat depan tu...

minggu ketiga adalah minggu yang sesuai untuk masing2 fikir pasal projek ni..pasal supervisor..pasal tajuk sume...aku pun antara orang yang duk terkejar-kejar jugak dalam mencari supervisor ni..yang penting supervisor mesti la orang yang aku selesa untuk berbual dengannya...sebab lebih kurang setahun kitorang berinteraksi dengan supervisor ni...dah dapat supervisor...timbul pulak masalah tajuk...sebab fikir tajuk ni kena fikir jauh..kadang2 tajuk memang gempak tapi mampu ke buat...data yang diperlukan ada ke..pada mulanya tajuk yang aku nak buat memang ok..tapi ada masalah menyebabkan aku terpaksa lupakan tajuk tu...Alhamdulillah..sekarang ni tajuk pun dah ada..itupun telah dicadangkan oleh co-supervisor aku.. (orang lain sorang supervisor..aku dua orang supervisor..kau ada?..hehe)...ni detail projek aku..UTM panggil projek sarjana muda..

Nama Tajuk : STUDY OF URBAN AIR POLLUTION DISPERSION MODELLING FOR TROPICAL CLIMATE USING GIS..
Nama Supervisor : EN UZNIR & EN AZMAN... 

* En Uznir dipilih sebab he's an expert untuk air pollution ni..dan beliau tidak boleh jadi supervisor disebabkan dia study leave for phd dan bukan lecturer..

minggu keempat adalah minggu sume kelas dah stat dan mula ada assignment sume...so dah mula sakit kepala..aku pun dah mula mencari benda2 sepatutnya untuk projek sebab perbincangan kerap harus dilakukan since en uznir akan balik ke Denmark for phd...member2 ada cakap aku sangat bersemangat...hehe...sebab ada orang push so mesti la bersemangat...pastu pulak tetiba ada program nak sambut budak2 tahun 1 datang UTM...tak pasal2 aku dilantik jadi ajk cenderahati...adoii..tak pernah belikan hadiah untuk orang tetiba lak kena..dah ajak cenderahati satu hal..lagi satu benda aku kena..aku kena uruskan hal game super spontan sebagai denda kepada kumpulan yang kalah...sabor je la...nama program adalah program SeINFO...

 nampak tak muka selenga aku tu sambil pegang ape ntah...tak tau nama...

bersama dengan budak sekelas yang lain..kami beruniform pakai baju GIS nampaknya...tak terasa langsung dah super senior...


ni masa belikan barang untuk dibuat hamper...rambang mata tengok jajan2 ni sume...mula2 plan nak beli tapi last2 tak jadi..



minggu kelima adalah minggu paling stress sebenarnya..ini jadi bile esaimen dan psm datang serentak..so kefahaman amat diperlukan pada waktu itu..untung en zunir jenis yang senang berunding..esaimen terpaksa didahulukan sebab nak kejar dateline...sampai sekarang aku tak faham kenapa bile tiba masanya..esaimen kuiz lecture akan datang secara serentak...dan pengalaman paling best adalah aku dan kawan2 aku berjaga sepanjang malam hanya untuk esaimen..habis air redbull...oldtown white coffee...100 plus...kacip fatimah sume aku telan semata-mata nak maintain energy...walaupun esaimen group..tapi sepanjang nak siapkan memang banyak masalah jadi....hanya mampu berusaha nak siapkan dan berdoa agar aku mampu berkejar untuk siapkan..akibatnya dari pagi khamis sampai malam hari jumaat aku tak tido...

dah hantar esaimen..terus berkejar ke pc fair sebab nak beli barang2 ni sume..




No comments: