Sunday, September 11, 2016

Lessons That I Got So Far

Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha..
Alhamdulillah..
Aku Masih Bernafas Sehingga Ke Hari Ini..
Masih Diberi Kesempatan Untuk Berjumpa Dengan Keluarga, Kawan2 dan tunyik2..
Bulan Ramadhan & Syawal Sudah Lama Melabuhkan Tirai...
Boleh Dikatakan Dugaan & Ujian Aku Pada Kedua2 Bulan Mulia Ini Sangat Hebat..
Bukan Sahaja Diuji Dengan Kesihatan, tetapi Diuji Dengan Hati & Persahabatan..


Bulan Ramadhan..
Aku Tak Sihat Hampir Sepanjang Bulan Puasa..
 Demam teruk 2 kali...
Lemah Betul Rasa
Mungkin Resdung Datang Semula..
Sebab Tak Buat Rawatan Hampir 4 Bulan..

Itu dugaan kesihatan..
Kali ini dugaan tentang persahabatan..
Sahabat yang paling rapat dengan aku selama ni..
Mendapat kawan baik yang lain dan mula mengenepikan aku..
Aku dah lama perasan tentang hal ni..
Tapi aku ketepikan demi pemikiran positif dan hati yang tenang..
Namun ia semakin jelas ...
Seolah-olah menunjukkan kepada aku..
Yang seorang lagi individu akan pergi dari hidup aku..
Ape yang aku boleh lakukan..
Aku hanya mampu berserah..
Dan bersyukur..
Kerana doaku dimakbulkan..
Untuk dijauhkan dari orang2 hipokrit..
Yang tidak ikhlas berkawan dengan ku..
Dari menyesal kemudian..baik aku menyesal sekarang..

Tipu la,,
Kalau aku tidak sedih..tidak kecewa..
Dengan ape yang terjadi...
Kalau tidak takkan aku boleh tolak peluang dan rezeki untuk berbuka puasa di hotel..
Untuk iftar beramai-ramai..
Sedangkan suatu ketika dulu itulah keinginan aku..
Harapan aku..
Namun aku perlu pujuk diri aku...
Supaya terus kuat,,
Dan bersyukur,,
Kerana Tuhan menjadikan semua ini bersebab..
At least aku dah kenal sape kawan sape lawan...





Bile bulan Ramadhan melabuhkan tirai...
Bulan Syawal menjelma..
Kali ini dugaan lebih hebat..
Persahabatan sudah tiada..
Maruah aku dipijak-pijak..
Aku meminta kepada Allah agar Dia tunjukkan pada aku siapakah orang yang benar2 tidak ikhlas..
Dan masa itu tidak menunggu lama..
Orang itu muncul dengan sendiri..
Sekarang aku tahu..
Kau la orangnya..
Walaupun air muka aku jatuh..
Kau tak hiraukan..
Aku jatuh..
Tiada siapa hiraukan..
Tapi itu la dia..
Kawan di kala senang memang ramai..
Tapi di kala susah..
Hanya boleh dikira dengan jari..
Ataupun tiada..
Terima kasih korang..
Sekarang aku dah buka mata..
Untuk tidak mudah percayakan orang..
Untuk tidak menggap seseorang itu sebagai sehabat dengan senang..
Persahabatan hanya boleh diambil kira hanya bila kau susah..
Bila kau senang..
Kawan yang tak pernah hiraukan kau akan muncul sebagai sahabat...






No comments: